Tuesday, March 3, 2009

aku dan diriku...bahagian ke-3



salam...

lama dah aku tak menyambung blog aku ni...akubudakmelanau...agak sibuk dalam menyiapkan diri sebagai seorang pendidik...insyaallah.

hmm...apalagi aku nak katakan di sini ya,tentang aku dan diriku ini??hmm...rasanya,banyak lagi yang ingin aku kongsi tentang hidup ini...pancaroba hidup di dunia ini...

untuk makluman, memilih profesion perguruan ini bukan dalam listing aku.oleh kerana kesihatan yang tidak mengizinkan,aku redha dengan profesion ni yang pada mulanya aku susah untuk aku terima...

aku masih lagi ingat lagi masa aku menghadiri interview di salah satu institut pendidikan guru malaysia di mir...di sana, aku lihat ramai calon yang muda-muda daripada aku. paling aku ingat, rakan sekelas aku sekarang ni, elizabeth...dia sama-sama dengan aku pada hari tu.dia tunduk senyap, membaca nota-nota yang mungkin sekali yang akan di tanya semasa di interview nanti...yang aku pulak, just tidak ada apa persediaan..just tuhan ja yang tahu apa yang aku fikir pada ketika itu...berserah.

semasa di interview, banyak soalan yang di ajukan pada aku...nak tahu soalan apa??ha...makanan apa yang best di miri??tempat mana yang best untuk di lawat??n, macam-macam lagi..aku ingatkan apalah soalan yang akan ditanya...walhal, aku ni macam berborak di warung kopi di buatnya...hmm..

itulah kisahnya ketika aku di interview...aku tak menyangka sama sekali aku akan diterima untuk menjadi guru pelatih sebab aku tak yakin yang aku akan dapat kerana umur pun dah lebih daripada yang telah ditetapkan...apapun, aku hanya berharap yang terbaik...

aku tak berhenti di situ sahaja untuk menyambung pengajian aku...aku mintak politeknik, CIAST, GMI, dan arwah bapak aku cuba untuk dapatkan tempat pengajian yang sama seperti aku di ALAM tetapi ini private punya...aku tak yakin untuk menempatkan diri aku ke sana lagi oleh kerana badan aku dah tak mampu lagi untuk menerima kerja-kerja yang berat...hmm...

alhamdulillah, tanggal 19/Julai /2004....itulah permulaan untuk diri ku sebagai pelatih guru. aku di tempat institut perguruan gaya,kk...suka aku suasana di sana.aman...kos hidup pun agak murah.hmm...pengalaman pun, banyak juga aku timba di sana...berkenalan dengan seseorang itu pun, di sana gak...adalah tu.kisah lama aku dan dirinya...abaikan.

1 1/2 tahun aku di sana, puas gak aku merasa hidup di kk...pergi bersama kawan2 berakit di sungai padas, mendaki gunung kinabalu, pergi snorkeling di pulau sapi,manukan...banyak lagilah..hmm..tak dapat nak aku ungkapkan di sini.terlalu banyak walaupun hanya berada di sana 1 1/2 tahun...n, banyak gaklah peranan dan tanggungjawab yang dah aku pikul selama aku berada di sana...bak kata orang, siapa tak kenal dengan syukri milieng...hmm...

sudah habis pengajian untuk pra, aku menyambung pengajian aku lagi untuk 4 tahun lagi...aku di telah di tempatkan di institut perguruan teknik, kl...yang kini tinggal 1 semester untuk aku habiskan pengajian. alhamdulillah...akhirnya, aku di hentian yang terakhir setelah masuk 5 tahun aku belajar dalam bidang perguruan ini...tak berasa aku. cepat ja masa berlalu...tapi, aku bersyukur kepada ilahi, banyak dah benda dan perkara yang telah aku kecapi dan lalui. pengalaman dan pengetahuan yang aku perolehi semua ni, akan aku curahkan segalanya setelah aku bergelar seorang cikgu kelak...pada anak bangsa, yang mengharap seorang cikgu yang dapat mendidik mereka menjadi yanf terbaik di kalangan yang terbaik dengan apa yang telah ada pada mereka sebelum ni...insyaallah..urusan itu ini, pahit manis, telah aku pegang dan urus...tension headache pun telah aku lalui sebelum ni sampaikan aku ditertawakan oleh pensyarah dan kawan2 aku...hmm...

pangkat tertinggi di kalangan pelatih pun pernah aku pegang...selaku YDP bagi tahun 2007/2008...aku harap, apa yang telah aku buat dapat sedikit sebanyak mengubah budaya IPTKL yang semakin longlai dengan aktiviti para pelatih...hmm...

aku rasa, itulah sedikit sebanyak tentang aku dan diriku untuk siri ini...apa yang aku katakan di atas tadi, siapa yang tak kenal dengan syukri milieng...hmm...fikir2 kan..hehe..aku bukan nak riak...itulah hakikatnya...aku dan diriku..sekian..

1 comment: