Thursday, August 20, 2009

Aku dan praktikal ku...



Salam sejahtera…

Dua minggu dah berlalu untuk praktikal aku kali ini. Tidak terasa, masa berlalu terlalu pantas berlalu. Mungkin, jaguh pecut dunia pun tidak pasti boleh mengejar masa yang dah berlalu pergi. Yang selebihnya itu, hanya kuasa Yang Maha Esa sahaja yang lebih mengetahui.

Ya, dua minggu berlalu begitu sahaja. Banyak juga dah aku belajar setakat ini melalui praktikal untuk kali kedua ini. Banyak ragam,banyak cerita dan macam-macam ada. Perkembangan murid0murid di SK Sungai Lui memang banyak membuat aku berfikir. Berfikir untuk menjadi yang terbaik yang membolehkan aku mengajar lebih tekun dan gigih. Ini semua bukan aku lakukan untuk kebaikan diri aku sahaja bahkan kepada murid-murid yang aku ajar. Aku sedaya upaya menyampaikan p&p yang terbaik untuk mereka supaya di kemudian hari, mereka boleh mengaplikasikan ilmu itu untuk kegunaan mereka dalam kehidupan seharian mereka. Ya, lebih-lebih lagi subjek yang aku ajar, Kemahiran Hidup. Subjek ini mengajar mereka untuk hidup berdikari dan permulaan bagi mereka untuk mendapatkan kemahiran yang asas sebelum mereka ke peringkat yang lebih tinggi nanti. Ya, kemungkinan akan lahir seorang yang berkemahiran tinggi dan kreatif serta berinovasi tinggi. Ini semua bukan untuk sesiapapun, tapi untu diri mereka. Yang inginkan kemajuan dalam hidup mereka di masa akan datang.

Aku, seperti biasa…dengan cara aku. Mana yang baik, aku jadikan contoh. Mana yang buruk, akan aku jadikan sebagai pendorong untuk diriku supaya lebih baik. Insyaallah…apa-apa pun, kita kena berusaha terlebih dahulu. Jangan biarkan diri ini tertewas dahulu sebelum kita sampai ke tempat yang kita inginkan. Teruskan berusaha walau apapun rintangan yang kita hadapi. Kita usaha, barulah kita tawakal kepada Dia yang Maha Yang Esa. Insyaallah…kita pasti dapat.

1 comment:

  1. all da best..tinggal sebulan lebih lg nak habiskan praktikum mu itu...sbr sj lyn karenah bdk2 thn 1 itu...

    Cik Ki_

    ReplyDelete