Saturday, August 1, 2009

aku dan cikgu - bahagian 3

salam sejahtera....

ya,kembali kita di sini untuk aku dan cikgu bahagian ketiga. apa nak dicerita,ya???ya, dalam kehidupan seorang guru pelatih ni, memang banyak mengajar aku erti pengorbanan. korban masa, kesabaran, duit dan adalah yang lain lagi...masa aku pra di Gaya, memang aku tak nampak lagi masa depan aku sebagai guru nanti. apa yang aku nampak, dengan kehidupan laut aku sebelum ni..ya,dah itu cita-cita aku yang sebenar tapi tidak kesampaian. tidak mengapa...aku tak kisah, bukan rezeki aku di situ.mungkin, ada juga penunjuk di sebaliknya daripada Ilahi untuk diri ini. sekarang, aku dah rasa diri ini, memang nak jadi guru. orang yang ingin mendidik generasi yang akan datang tapi, kekadang aku berfikir layak ke aku mengajar orang???sedangkan, aku rasakan diri aku ni, begitu kerdil dengan ilmu di dada...ingat lagi aku semasa di pra, aku bertanyakan soalan kepada kawan seangkatanku, "layak ke kita ni jadi cikgu?" sehingga hari ni, persoalan itu masih bermain di dalam mindaku..bukan untuk mematahkan semangat diri ni ,malah makin membuat diri ni, ingin maju ke hadapan. insyaallah, aku akan buat yang terbaik.. bukan untuk diriku sahaja malah aku cuba mendidik anak muridku sebaik mungkin. aku gembira dan puas jika anak murid, anak didik aku gembira dan mendapat ilmu daripada aku...itulah tanggungjawab sebenar kita sebagai seorang guru...mendidik dan mengajar...

ya, itulah alam pekerjaan aku nanti. aku sebagai seorang cikgu...hmm...memang tidak pernah terlintas di fikiran...hehe..sekarang, aku layan sahaja.

sebelum aku terlupa, aku bersua kembali pensyarah aku di Gaya sebelum ni..ya,pensyarah yang aku amat senangi..."kau sendiri tau la tu... " tu lah tag ayat dia...hehe...memang masih seperti 3 tahun yang lepas...


En.Lee Kim Chong (kiri), En. Lee Chee Huat (kanan)
(yusri, aku minta gambar ni,yer?)

terima kasih untuk segalanya....

3 comments:

  1. terima la hakikat, syukri sdh dijodohkan utk menjadi cikgu..hm...

    Cik Ki_

    ReplyDelete
  2. it should be quated & also linked to my blog! hehehe, aku x ksah, amik le.

    ReplyDelete